تبلیغات
خوشه ای بهار - سخنان گهرباری ازامام سجاد(ع)

خوشه ای بهار

روز موعود آن چنان هم دور نیست...

حدیث 1 : امام سجاد (ع) : سپاس خدای را كه اول است و پیش از او اولی نبوده ( مبدا هر موجودی است ) و آخر است و پس از او آخری نباشد ( مرجع همه اشیاء است ) الحمد لله الاول بلا اول كان قبله ، و الاخر بلا اخر یكون بعده . صحیفه سجادیه

حدیث 2 : امام سجاد (ع) : خدایی كه دیده های بینندگان از دیدنش ( در دنیا و آخرت ) ناتوانند ( محال است او را ببینند ، چون آنچه به چشم سر دیده می شود بایستی در مكان و جایی باشد ، و محتاج به مكان جسم است و خدای تعالی جسم نیست ) و اندیشه های وصف كنندگان از عهده وصفش برنیایند ( هرچه كوشند نمی توانند به طوری كه شایسته است او را وصف نمایند ، چنان كه حضرت سیدالمرسلین - صلی الله علیه و آله - فرمود : لا احصی ثناء علیك ، انت كما اثنیت علی نفسك یعنی من را توانایی مدح و ثنای تو نیست ، تو خود باید ثناگوی ذات اقدس خویش باشی ، و حضرت سید الواصیین امیرالمؤمنین - علیه السلام - فرمود : هو فوق ما یصفه الواصفون یعنی او برتر و بالاتر است از آنچه وصف كنندگان او را بستایند ) الذی قصرت عن رؤیته ابصار الناظرین ، و عجزت عن نعته اوهام الواصفین . صحیفه سجادیه

حدیث 3 : امام سجاد (ع) : به قدرت و توانایی خود آفریدگان را آفرید ، و آنان را به اراده و خواست خویش به وجود آورد بی این كه از روی مثال و نمونه ای باشد ( چون همیشه خداوند بوده و دیگری جز او نبوده كه نمونه به دست داده باشد ) ابتدع بقدرته الخلق ابتداعا ، و اخترعهم علی مشیته اختراعا . صحیفه سجادیه

حدیث 4 : امام سجاد (ع) : سپس آنان را در راه اراده و خواست خویشتن روان گردانید ، و در راه محبت و دوستی به خود ( كه غریزه هر موجودی است ، چنان كه در قرآن كریم سوره 17 ، آیه 44 فرموده : و ان من شی ء الا یسبح بحمده ولكن لا تفقهون تسبیحهم یعنی موجودی نیست جز آن كه ذكرش تسبیح و ستایش خداست ، ولی شما تسبیح ایشان را در نمی یابید ) برانگیخت ، در حالی كه توانایی ندارند تأخیر نمایند آنچه را كه ایشان را به آن جلو انداخته ، و نمی توانند پیش اندازند آنچه را كه ایشان را از آن عقب خواسته ( از آنچه برای آنان تعیین نموده تجاوز نمی توانند كرد ، و این با استطاعت و توانا بودن در انجام عمل نیك و بد منافات ندارد ، زیرا معنی فرمایش امام - علیه السلام - در ظاهر آن است كه خدای تعالی هرگاه چیزی اراده نمود غیر آن واقع نمی شود ) ثم سلك بهم طریق ارادته ، و بعثهم فی سبیل محبته ، لا یملكون تاخیرا عما قدمهم الیه ، و لا یستطیعون تقدما الی ما اخرهم عنه . صحیفه سجادیه

حدیث 5 : امام سجاد (ع) : و از رزقی كه عطا فرموده هر جانداری را روزی معلومی قرار داده است ( چنان كه در قرآن كریم سوره 43 ، آیه 32 فرموده : نحن قسمنا بینهم معیشتهم فی الحیوة الدنیا " ما روزی ایشان را در زندگانی دنیا بینشان تقسیم و پخش نموده ایم " به طوری كه ) به هر كس از آنان فراخی و فراوانی داده كاهنده ای نمی كاهد ، و هر كه را كاسته افزاینده ای نمی افزاید ( جز خداوند سبحان توانا نیست كه آن را زیاد و كم گرداند ، بنابراین نباید برای به دست آوردن روزی از جاده درستی و پرهیزكاری بیرون رفت و گرد حرام گشت كه آنچه قسمت و بهره است از راه حلال خواهد رسید ، و باید دانست كه حرام روزی ای كه خدای تعالی قرار داده نیست ، پس آنكه همیشه حرام می خورد از روزی مقسوم خود چشم پوشیده و خداوند آن را حبس نموده كه اگر شكیبایی نموده گرد حرام نمی گشت حتما آنچه در خور حال اوست به وی می رسید ) و جعل لكل روح منهم قوتا معلوما مقسوما من رزقه ، لا ینقص من زاده ناقص ، و لا یزید من نقص منهم زائد . صحیفه سجادیه

حدیث 6 : امام سجاد (ع) : پس از آن برای او ( هر یك از ایشان ) در زندگی مدتی معلوم تعیین و پایانی معین قرار داده ( معلوم نموده هر یك از ایشان تا چه مدتی خواهد زیست ) كه با روزهای زندگیش به سوی آن پایان گام برمی دارد ، و با سالهای روزگارش به آن نزدیك می شود تا چون به پایانش نزدیك شود ، و حساب عمر و زندگیش را تمام بستاند ، او را به آنچه خوانده از پاداش سرشار ( بهشت ) یا كیفر ترسناك خود ( دوزخ ) فراگیرد ( در اینجا از قرآن كریم سوره 53 ، آیه 31 اقتباس و استفاده نموده فرمود : لیجزی الذین اساؤا بما عملوا و یجزی الذین احسنوا بالحسنی یعنی ) تا كسانی را كه با كردارشان بد كرده و آنان را كه با رفتار شایسته نیكویی نموده اند جزا دهد ثم ضرب له فی الحیوة اجلا موقوتا ، و نصب له امدا محدودا ، یتخطأ الیه بایام عمره ، و یرهقه باعوام دهره ، حتی إذا بلغ اقصی اثره ، و استوعب حساب عمره ، قبضه الی ما ندبه الیه من موفور ثوابه ، أو محذور عقابه ، لیجزی الذین اساؤا بما عملوا و یجزی الذین احسنوا بالحسنی . صحیفه سجادیه

حدیث 7 : امام سجاد (ع) : و این جزا ( كیفر و پاداش ) با عدالت و درستی از اوست ( از هر عیب و نقصی ) منزه و پاك است نامهای او ، و نعتها و بخششهایش ( برای همه ) پی در پی است ( به كسی ظلم و ستم روا ندارد ، بلكه هر چه كند طبق حكمت و مصلحت است ، از این رو چنان كه در قرآن كریم سوره 21 ، آیه 23 است : لا یسئل عما یفعل و هم یسئلون یعنی ) از او نپرسند آنچه را كه بجا می آورد و از ( گفتار و كردار ) دیگران باز پرسند عدلا منه ، تقدست اسماؤه ، و تظاهرت الاؤه ، لا یسئل عما یفعل و هم یسئلون . صحیفه سجادیه

حدیث 8 : امام سجاد (ع) : و سپاس خدای را كه اگر بندگانش را از شناختن سپاسگزاری خود بر نعمتهای پی در پی كه به ایشان داده و بخششهای پیوسته كه برای آنها تمام گردانیده باز می داشت ( امر نفرموده بود كه شكر نعمتهایش بجا آورند ) هر آینه نعمتهایش را صرف نموده او را سپاس نمی گزاردند ، و در روزی كه عطا فرموده فراخی می یافتند و شكرش بجا نمی آوردند و الحمد لله الذی لو حبس عن عباده معرفة حمده علی ما ابلاهم من مننه المتتابعة ، و اسبغ علیهم من نعمه المتظاهرة ، لتصرفوا فی مننه فلم یحمدوه ، و توسعوا فی رزقه فلم یشكروه . صحیفه سجادیه

حدیث 9 : امام سجاد (ع) : و اگر چنین می بودند ( شكر نمی كردند ) از حدود انسانیت به مرز بهیمیت ( چار پایان ، كه مرتبه بی خردی است ) روی می آوردند و چنان بودند كه در كتاب محكم و استوار خود ( قرآن مجید سوره 25 ، آیه 44 ) وصف فرموده : ( ان هم الا كالانعام بل هم اضل سبیلا ، یعنی ) ایشان ( ناسپاسان ) جز مانند چار پایان نیستند بلكه گمراهترند ( زیرا چارپایان هیچیك از قوای طبیعی را تعطیل و بیكار ننموده بلكه هر یك را برای آنچه آفریده شده بكار می اندازند ، پس اگر گمراه باشند در طلب كمال كوتاهی ننموده اند به خلاف انسان كه اگر قوه عقلیه را كه به معرفت حق راهنماست و امتیاز او از چارپایان به همین قوه است تعطیل نموده از كار بیندازد از چارپایان گمراهتر و سزاوار كیفر است و لو كانوا كذلك لخرجوا من حدود الانسانیة الی حد البهیمیة فكانوا كما وصف فی محكم كتابه : إن هم إلا كالانعام بل هم اضل سبیلا . صحیفه سجادیه

حدیث 10 : امام سجاد (ع) : و سپاس خدای را كه ( با آفرینش آسمانها و زمین و آنچه در آنهاست و فرستادن كتابها و پیغمبران و نصب ائمه معصومین - علیهم السلام - ) خویشتن را ( وجود، علم ، قدرت و حكمتش را ) به ما شناساند و شكر و سپاس ( از نعمتهای ) خود را به ما الهام نمود ( گفته اند : الهام چیزی است كه در قلب افاضه می شود ، و فرق بین الهام و وحی آن است كه الهام بی واسطه ملك است و وحی به واسطه اوست ، و وحی از خواص رسالت است و الهام از خواص ولایت ، و وحی مشروط به رساندن است و الهام مشروط نیست ، و در لغت الهام و وحی هر دو به معنی تلقین و فهماندن است ، مرحوم سید علیخان در شرح بر صحیفه می فرماید : روایت شده چون خداوند سبحان در آدم - علیه السلام - روح دمید هنگامی كه راست شد و نشست عطسه كرد ، به او الهام شد گفت : الحمد لله رب العالمین " سپاس خدای را كه پروردگار جهانیان است " خداوند فرمود : یرحمك الله یا آدم " ای آدم خدا تو را بیامرزد " پس نخستین حمد و سپاس او از بشر به طور الهام واقع شده است ) و درهای علم به ربوبیت پروردگاریش را بر ما گشود ( ائمه معصومین - علیهم السلام - را راهنمایان ما گردانید تا به وسیله آنان به شهر علم رسیده خدا را بشناسیم ، رسول اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود : انا مدینه العلم و علی بابها یعنی منم شهر علم و علی باب آن ) و بر اخلاص ( بی ربا ، و خودنمائی ) در توحید و یگانگیش راهنماییمان فرمود ، و از عدول و كجروی و شك و دو دلی در امر خود ( معرفت ذات و صفات یا دین و احكامش ) دورمان ساخت و الحمد لله علی ما عرفنا من نفسه ، و الهمنا من شكره ، و فتح لنا من ابواب العلم بربوبیته ، و دلنا علیه من الاخلاص له فی توحیده ، و جنبنا من الالحاد و الشك فی امره . صحیفه سجادیه

حدیث 11 : امام سجاد (ع) : چنان سپاسی كه با آن زندگی كنیم بین كسانی از خلقش كه او سپاسگزارند ، و با آن پیش افتیم بر هر كه به رضا و خشنودی ( پاداش ) او و عفو و گذشتش پیش افتاده ( مراد از سبقت در اینجا بر مانند آن خودمان است ، نه بر انبیاء و اوصیاء ایشان - علیهم السلام - زیرا بر آنان نمی توان سبقت گرفت ) حمدا نعمر به فیمن حمده من خلقه ، و نسبق به من سبق الی رضاه و عفوه . صحیفه سجادیه

حدیث 12 : امام سجاد (ع) : سپاسی كه تاریكیهای برزخ ( قبر ) را بر ما روشن سازد ( مراد از تاریكیها شدت و سختی آن است ، یا آن كه به اعتبار تاریكی قبر و تاریكی ترس و تاریكی عمل تعبیر به تاریكیها فرموده است ، و مراد از حمد و سپاسی كه تاریكیهای برزخ را روشن می گرداند تجسم اعمال و اعتقادات بعد از مرگ است ، و در قرآن و اخبار بسیار هست كه اعمال صالحه و اعتقادات صحیحه به صور نورانیه درآیند و دارنده آن از نور آنها بهره مند گردد ، چنان كه خدای تعالی " سوره 57 ، آیه 12 " فرموده : یوم تری المؤمنین و المؤمنات یسعی نورهم بین ایدیهم و بایمانهم یعنی یاد آور روزی را كه مردان و زنان با ایمان نورشان پیش رو و سمت راست آنها بشتابد ، و اعمال سیئه و اعتقادات باطله به صور تاریك درآیند كه بجا آورنده آن در تاریكیهای آنها سرگردان است ، چنان كه خدای تعالی " سوره 57 ، آیه 13 " فرموده : یوم یقول المنافقون و المنافقات للذین امنوا انظر و نانقتبس من نوركم قیل ارجعوا وراءكم فالتمسوا نورا یعنی یاد كن روزی را كه مردان و زنان اهل نفاق و دورویی به اهل ایمان گویند مشتابید تا از نور شما روشنایی گیریم ، به ایشان گویند واپس بگردید " به دنیا باز گردید " و نور طلبید ) و راه رستخیز را ( راهی كه همه مردم را پس از زنده گردانیدن برای رسیدگی به حساب از آن راه به محشر می فرستند ) برای ما آسان نماید ، و منازل و جاهای ما را در جایگاه گواهان ( فرشتگان و پیغمبران و ائمه اطهار - علیهم السلام - كه روز قیامت بر مردم گواهی می دهند ) آبرومند گرداند ، روزی كه ( در قرآن كریم سوره 45 ، آیه 22 " است : و لتجزی كل نفس بما كسبت و هم لا یظلمون یعنی ) هر كسی به سزای آنچه كرده می رسد و به ایشان ستم نمی شود ( اینكه امام - علیه السلام - در اینجا به جای " و لتجزی " كه در قرآن كریم است فرمود : " تجزی " برای آن است كه گفته اند : اقتباس از قرآن در حقیقت قرآن نیست بلكه كلامی است شبیه و مانند آن پس اندك تغییر در آن زیان آور نمی باشد ، و در قرآن مجید " سوره 44 ، آیه 41 " است : یوم لا یغنی مولی عن مولی شیئا و لا هم ینصرون یعنی ) روزی كه دوستی از دوستی چیزی ( عذاب و كیفری ) را دفع نكند و ایشان كمك نمی شوند ( توانایی ندارند كه یكدیگر را كمك نمایند ) حمدا یضی ء لنا به ظلمات البرزخ ، و یسهل علینا به سبیل المبعث ، و یشرف به منازلنا عند مواقف الاشهاد ، یوم تجزی كل نفس بما كسبت و هم لا یظلمون ، یوم لا یغنی مولی عن مولی شیئا و لا هم ینصرون . صحیفه سجادیه

حدیث 13 : امام سجاد (ع) : سپاسی كه از ما با علی اعلیین ( جاهای بلند بهشت یا دیوان خیر یعنی كتابی كه اعمال فرشتگان و صلحاء و نیكوكاران در آن نوشته می شود ) بالا رود ، در نامه نوشته شده ای كه مقربین آن را مشاهد نموده نگهداری می نمایند ( یا روز قیامت به آنچه در آن است گواهی می دهند ) حمدا یرتفع منا الی اعلی علیین فی كتاب مرقوم یشهده المقربون . صحیفه سجادیه

حدیث 14 : امام سجاد (ع) : سپاسی كه چشمهای ما به آن روشن گردد آن هنگام كه دیده ها ( ی مردم ) خیره و دوخته شود ( به طوری كه از سختی عذاب بر هم نتوانند زد ) و چهره های ما به آن سفید گردد آن هنگام كه روها ( یا پوست اندام ) سیاه شود ( این جمله اشاره است به فرمایش خدای تعالی " سوره 3 ، آیه 106 " یوم تبیض وجوه و تسود وجوه یعنی روزی كه چهره ها " ی مؤمنین " سفید و روها " ی كافرین و منافقین " سیاه گردد ، و سفید و سیاه بودن روها در آن روز " چنان كه سید نعمت الله جزائری - علیه الرحمه - در شرح صحیفه خود مسمی به نور الأنوار فرموده : " یا آن است كه حقیقتا روها سفید و سیاه می شود و یا آن كه سفید و سیاهی آنها كنایه از نیكی و زشتی كردار است ) حمدا تقربه عیوننا إذا برقت الابصار ، و تبیض به وجوهنا إذا اسودت الابشار . صحیفه سجادیه

حدیث 15 : امام سجاد (ع) : سپاسی كه به آن از آتش دردناك خدا رسته به جوار رحمتش رهسپار شویم ( و این كه آتش را به خدا نسبت داده و فرموده : من الیم نار الله چنان كه در قرآن كریم " سوره 104 ، آیه 6 " است : نار الله الموقده " آتش برافروخته شده خدا " برای شدت و سختی آن است كه كسی نتواند آن را خاموش كرده یا از آن رهایی یابد ) حمدا نعتق به من الیم نار الله الی كریم جوار الله . صحیفه سجادیه

حدیث 16 : امام سجاد (ع) : سپاسی كه به آن شانه به شانه مقربین از فرشتگان رفته جا را بر آنها تنگ سازیم ، و به آن ، در سرای جاودانی و جایگاه پربركت همیشگی ( بهشت ) با پیغمبران فرستاده اش گرد آئیم ( و این كه انبیاء را به مرسلین وصف فرموده برای آن است كه هر نبی و پیغمبری رسول نیست ، و این كه بسیاری از مفسرین گفته اند : رسول كسی است دارای كتاب باشد و نبی كتاب ندارد و از جانب خدا خبر می دهد ، در این گفتار بحث و گفتگوست چون حضرت لوط ، اسمعیل ، ایوب ، یونس و هارون " علیهم السلام چنان كه در قرآن كریم به آن اشاره شده " از جمله مرسلین هستند و بالإستقلال دارای كتاب نبوده اند ، و گفته شده : رسول كسی است كه به شریعت جدیده دین تازه مبعوث شده باشد و مردم را به آن دعوت نماید و نبی اعم از آن است یعنی هم چنین كسی و هم كسی كه شریعت سابقه و دین پیش از خود را به مردم تبلیغ نماید مانند انبیاء بنی اسرائیل كه بین موسی و عیسی - علیهما السلام - بودند ، و بر این سخن ولایت دارد فرمایش پیغمبر اكرم به ابی ذر - رحمه الله - " در مجلد پنجم بحار الانوار " : انبیاء یكصد و بیست و چهار هزار و رسول از ایشان از مهتر و كهتر سیصد و سیزده تن بودند ، و " نیز در مجلد پنج بحار الانوار " حضرت امام محمد باقر - علیه السلام - به زراره فرمود : نبی كسی است كه در خواب می بیند و صدا می شنود و ملك را به چشم نمی بیند ، و رسول كسی است كه صدا می شنود و در خواب می بیند و ملك را به چشم می بیند ، و این كه امام - علیه السلام - ملائكه را پیش از انبیاء بیان فرموده برای مراعات ترتیب است چون ایشان بین خدای تعالی و پیغمبرانش در تبلیغ شریعت واسطه هستند ، نه از آن جهت كه آنها برتر از انبیاء باشند ، زیرا اجماع شیعه امامیه است كه انبیاء و ائمه معصومین - علیهم السلام - افضل از ملائكه می باشند و اجماع ایشان حجت است چون معصوم - علیه السلام - داخل در ایشان می باشد ) حمدا نزاحم به ملائكته المقربین ، و نضام به انبیاءه المرسلین فی دار المقامة التی لا تزول ، و محل كرامته التی لا تحول . صحیفه سجادیه

حدیث 17 : امام سجاد (ع) : و سپاس خدای را كه نیكوییهای آفرینش را برای ما برگزید ( زیرا انسان چون خلاصه و نتیجه مخلوقات است خدای تعالی او را در نیكوترین صورت آفریده ، چنان كه " سوره 40 ، آیه 64 " فرموده : و صوركم فاحسن صوركم یعنی شما را آفرید و صورتهاتان را نیكو گردانید ) و روزیهای پاكیزه ( حلال و روا ) را برای ما روان ( فراوان ) گردانید و الحمد لله الذی اختار لنا محاسن الخلق ، و اجری علینا طیبات الرزق . صحیفه سجادیه

حدیث 18 : امام سجاد (ع) : و با تسلط و توانایی ما را بر همه آفریدگان برتری داد ، و از این رو به قدرت و توانایی او همه مخلوقاتش فرمانبر ما بوده و به نیرو و زورش به اطاعت ما درمی آید ( چنان كه در قرآن كریم " سوره 31 ، آیه 20 " فرموده : ان الله سخر لكم ما فی السموات وما فی الارض یعنی البته خداوند آنچه در آسمانها و زمین است رام شما گردانیده ) و جعل لنا الفضیلة بالملكة علی جمیع الخلق ، فكل خلیقته منقادة لنا بقدرته ، و صائرة الی طاعتنا بعزته . صحیفه سجادیه

حدیث 19 : امام سجاد (ع) : و سپاس خدای را كه در نیازمندی را جز به سوی خود به روی ما بست ( چون ما را نیازمند به غیر خود نیافریده این سخن منافات ندارد با احتیاج به یكدیگر كه نظام عالم بسته به آن است برای آن كه حاجت به غیر خدا در حقیقت حاجت به اوست كه مالك و منعم حقیقی است ) پس ( با این همه نیازمندیها ) چگونه سپاس او را توانایی داریم ؟ یا كی می توانیم حمدش را بجا آوریم ؟ نمی توانیم ، كی توانیم ؟ ( شایسته است كه خواننده دعا بر هر یك از كلمه لا و متی وقف نموده درنگ نماید تا دانسته شود كه جمله ای حذف شده است ) و الحمد لله الذی اغلق عنا باب الحاجة إلا الیه ، فكیف نطیق حمده ؟ أم متی نؤدی شكره ؟ ! لا ، متی ؟ . صحیفه سجادیه

حدیث 20 : امام سجاد (ع) : و سپاس خدای را كه ابزار بسط و گشاد را در ( بدن ) ما به هم پیوسته ، و افزارهای قبض و درهم كشیدن را در ( كالبد ) ما قرار داد ( رگ ، پی ، استخوان ، گوشت ، پیه ، خون و سایر اندام را با كیفیت و حركات مخصوصه در پیكر ما نهاد تا به واسطه آنها اندامها گشاده و درهم شود ، و گفته شده : مراد از بسط و قبض قوه دافعه و ماسكه است كه در هر عضوی نهاده شده ، و گفته اند : مراد از آنها شادی و اندوه است ) و ما را از روانهای زندگی بهره مند نمود ( این جمله اشاره است به حدیث جابر از امام محمد باقر - علیه السلام - كه فرموده : پنج روح برای مقربین " اولیاء خدا " است : روح قدس كه با آن همه چیزها را می دانند ، و روح ایمان كه با آن خدا را عبادت و بندگی می نمایند ، و روح قوه كه با آن با دشمن جهاد و زد و خورد كرده معاش و زندگانی را آماده می سازند ، و روح شهوة كه با آن از طعام و نكاح لذت و بهره می برند ، و روح بدن كه با آن به آهستگی و نرمی راه می روند ، و چهار روح برای اصحاب یمین " مؤمنین " است چون روح قدس در ایشان نیست ، و سه روح برای اصحاب شمال " كفار و منافقین " است چون دارای روح ایمان نمی باشند ، و گفته شده : ارواح در فرمایش امام - علیه السلام - : و متعنا بارواح الحیوه جمع روح به فتح را است كه به معنی آسایش می باشد یعنی ما را از آسایشهای زندگی بهره مند نمود ) و اندام كردارها را در ما استوار گردانید ، و ما را با روزیهای پاكیزه ( انواع غذاهای حیوانی و نباتی ) پرورش داد ، و به بخشش خود توانگرمان ساخت ، و به نعمت خویش سرمایه ( زندگانی ) به ما بخشید ( این جمله اشاره است به فرمایش خدای تعالی " سوره 53 ، آیه 48 ": وانه هو اغنی و اقنی یعنی و اوست آن كه " بندگانش را " بی نیاز كند و سرمایه بخشد ) و الحمد لله الذی ركب فینا الات البسط ، و جعل لنا ادوات القبض ، و متعنا بارواح الحیوة ، و اثبت فینا جوارح الاعمال ، و غذانا بطیبات الرزق ، و اغنانا بفضله ، و اقنانا بمنه . صحیفه سجادیه

نویسندگان

صفحات جانبی

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

ال یس

ترانه"تو آمدی"از سامی یوسف

لوگو لوگو

Boycott israeli goods ,تحریم کالاهای صهیونیستی


www.shereno.com *** شما کجایید؟ *** اخبار روز از سایت خبری تابناک
p align="center">جادوی کلمات

رتبه سنج

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


بنر

آل یاسین

<فیلم>